Obecność w internecie jest obecnie wręcz obowiązkiem każdego przedsiębiorcy. Niezależnie od tego, czy jest to niewielka lokalna firma (zakład fryzjerski, restauracja itp.), czy potężny międzynarodowy koncern – w każdym przypadku warto zadbać o atrakcyjną wizytówkę, stronę internetową, sklep online itd. Obecni i przyszli klienci zyskają w ten sposób możliwość szybkiego zapoznania się z ofertą i poznania firmy. Z drugiej strony właściciel biznesu otwiera się w ten sposób na rynek i zyskuje dostęp do skutecznych narzędzi marketingowych.
Jeśli mówimy już o dotarciu do klientów, szczególnie istotne jest zadbanie o to, by naszą stronę internetową w ogóle dało się odnaleźć. Z pomocą przychodzą wówczas usługi pozycjonowania. Dzięki odpowiedniej optymalizacji i profesjonalnym działaniom nasza strona będzie pojawiała się na szczycie listy wyszukiwania w Google. No właśnie, nie da się ukryć, że to właśnie usługa giganta z Mountain View stała się synonimem wyszukiwarki internetowej. Czy warto zatem inwestować w pozycjonowanie strony również w innych wyszukiwarkach?
Na początku warto uporządkować nieco kwestię nazewnictwa. Pozycjonowanie i usługi SEO to terminy często używane zamiennie. W ogólnym i potocznym rozumieniu nie jest to właściwie błędem. W dużej mierze bierze się to z tego, że w krajach anglojęzycznych w zasadzie funkcjonuje tylko hasło SEO. Jednak w przypadku polskiego rynku jest to zbyt daleko idące uproszczenie, które może spowodować problemy w komunikacji z firmami świadczącymi tego typu usługi.
SEO (ang. Search Engine Optimization) to działania optymalizacyjne pod kątem wyszukiwarek internetowych. Mają one na celu przygotowanie i dopasowanie strony do prawidłowego wyświetlania w wynikach wyszukiwania i zwiększenie szans na dotarcie na samą górę. Szczególną uwagę przykłada się tutaj do słów kluczowych, które mają kierować do danego serwisu. Obejmują pracę zarówno na treści, jak i kodzie strony.
Pozycjonowanie to pojęcie szersze. Opisuje wszelkie działania, których celem jest umieszczenie danej strony jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Zawiera w sobie zatem SEO, ale także dodatkowe techniki związane m.in. z pozyskiwaniem linków zewnętrznych. Co więcej, pozycjonowanie wychodzi obecnie również poza samą, nomen omen, pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Przedsiębiorcy mogą przebierać w ofertach dotyczących pozycjonowania wizerunkowego, pozycjonowania filmów w serwisie YouTube, wizytówek firm w Google itp.
Dominacja Google jest niezaprzeczalna. Wyszukiwarka założona w 1998 roku przez Larry’ego Page’a i Siergieja Brina to obecnie globalny koncern z przychodami sięgającymi dziesiątek miliardów dolarów. Przychody z reklam w wyszukiwarce Google przewyższają łączne wydatki reklamowe w praktycznie każdym kraju.
Jeżeli chodzi o udziały rynkowe, według danych firmy analitycznej StatCounter, Google odpowiada za ponad 90% światowego rynku wyszukiwarek. W Polsce sytuacja wygląda jeszcze wyraźniej – z wyszukiwarki amerykańskiej firmy korzysta blisko 98% internautów. Żeby jeszcze lepiej zobrazować skalę działania Google można wspomnieć jeszcze o 1,2 biliona obsłużonych zapytań do wyszukiwarki w ciągu roku (Google chwaliło się takimi danymi w 2015 roku, obecnie szacuje się, że liczba ta przekracza 2 biliony).
Jak wygląda sytuacja „konkurentów” Google? Bing, czyli wyszukiwarka od Microsoftu, może pochwalić się (w zależności od rynku) najwyżej kilkuprocentowymi udziałami. Nie pomaga tutaj zatem nawet oferowanie jej jako domyślnej wyszukiwarki w przeglądarce Internet Explorer/Edge. Jeszcze mniejsze udziały notuje Yahoo. Jedynie chińskie Baidu i rosyjski Yandex mogą pochwalić się wygraną z Google na swoich rynkach. Oczywiście nie wiąże się to z przewagą technologiczną obu wyszukiwarek, a jedynie z decyzjami politycznymi.
Wnioski nasuwają się zatem same. Obecna pozycja wyszukiwarki Google jest tak silna, że zupełnie nieuzasadnione jest kierowanie środków na pozycjonowanie w innych wyszukiwarkach. Pokrycie polskiego rynku online na poziomie 98% nie pozostawia wątpliwości – Google może bezkarnie uchodzić za synonim wyszukiwarki internetowej (a użytkownicy mogą spokojnie mówić o „wyguglowaniu” jakiejś rzeczy). Niesie to ze sobą oczywiste konsekwencje – jeżeli nasza strona nie pojawi się w czołówce wyników wyszukiwania, dramatycznie zmniejszamy swoją widoczność w sieci i ograniczamy możliwość dotarcia do klientów. Warto zatem współpracować z profesjonalistami z branży SEO, którzy dysponują wiedzą i doświadczeniem niezbędnym do przeprowadzenia skutecznych działań pozycjonujących w wyszukiwarce Google.
Źródła:
gs.statcounter.com
www.statista.com
Google