Antywirus do firmy – jak wybrać najlepszy?
17 lipca, 2018
Nowoczesne usługi informatyczne
25 lipca, 2018

Pozycjonowanie strony www

Pozycjonowanie stron www. Widoczność w wynikach wyszukiwania

Pozycjonowanie strony www: liczy się tylko Google?

Obecność w internecie jest obecnie wręcz obowiązkiem każdego przedsiębiorcy. Niezależnie od tego, czy jest to niewielka lokalna firma (zakład fryzjerski, restauracja itp.), czy potężny międzynarodowy koncern – w każdym przypadku warto zadbać o atrakcyjną wizytówkę, stronę internetową, sklep online itd. Obecni i przyszli klienci zyskają w ten sposób możliwość szybkiego zapoznania się z ofertą i poznania firmy. Z drugiej strony właściciel biznesu otwiera się w ten sposób na rynek i zyskuje dostęp do skutecznych narzędzi marketingowych.
Jeśli mówimy już o dotarciu do klientów, szczególnie istotne jest zadbanie o to, by naszą stronę internetową w ogóle dało się odnaleźć. Z pomocą przychodzą wówczas usługi pozycjonowania. Dzięki odpowiedniej optymalizacji i profesjonalnym działaniom nasza strona będzie pojawiała się na szczycie listy wyszukiwania w Google. No właśnie, nie da się ukryć, że to właśnie usługa giganta z Mountain View stała się synonimem wyszukiwarki internetowej. Czy warto zatem inwestować w pozycjonowanie strony również w innych wyszukiwarkach?

Pozycjonowanie vs SEO

Na początku warto uporządkować nieco kwestię nazewnictwa. Pozycjonowanie i usługi SEO to terminy często używane zamiennie. W ogólnym i potocznym rozumieniu nie jest to właściwie błędem. W dużej mierze bierze się to z tego, że w krajach anglojęzycznych w zasadzie funkcjonuje tylko hasło SEO. Jednak w przypadku polskiego rynku jest to zbyt daleko idące uproszczenie, które może spowodować problemy w komunikacji z firmami świadczącymi tego typu usługi.
SEO (ang. Search Engine Optimization) to działania optymalizacyjne pod kątem wyszukiwarek internetowych. Mają one na celu przygotowanie i dopasowanie strony do prawidłowego wyświetlania w wynikach wyszukiwania i zwiększenie szans na dotarcie na samą górę. Szczególną uwagę przykłada się tutaj do słów kluczowych, które mają kierować do danego serwisu. Obejmują pracę zarówno na treści, jak i kodzie strony.
Pozycjonowanie to pojęcie szersze. Opisuje wszelkie działania, których celem jest umieszczenie danej strony jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Zawiera w sobie zatem SEO, ale także dodatkowe techniki związane m.in. z pozyskiwaniem linków zewnętrznych. Co więcej, pozycjonowanie wychodzi obecnie również poza samą, nomen omen, pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Przedsiębiorcy mogą przebierać w ofertach dotyczących pozycjonowania wizerunkowego, pozycjonowania filmów w serwisie YouTube, wizytówek firm w Google itp.

Pozycjonowanie stron wwwNajpopularniejsza wyszukiwarka na świecie

Dominacja Google jest niezaprzeczalna. Wyszukiwarka założona w 1998 roku przez Larry’ego Page’a i Siergieja Brina to obecnie globalny koncern z przychodami sięgającymi dziesiątek miliardów dolarów. Przychody z reklam w wyszukiwarce Google przewyższają łączne wydatki reklamowe w praktycznie każdym kraju.
Jeżeli chodzi o udziały rynkowe, według danych firmy analitycznej StatCounter, Google odpowiada za ponad 90% światowego rynku wyszukiwarek. W Polsce sytuacja wygląda jeszcze wyraźniej – z wyszukiwarki amerykańskiej firmy korzysta blisko 98% internautów. Żeby jeszcze lepiej zobrazować skalę działania Google można wspomnieć jeszcze o 1,2 biliona obsłużonych zapytań do wyszukiwarki w ciągu roku (Google chwaliło się takimi danymi w 2015 roku, obecnie szacuje się, że liczba ta przekracza 2 biliony).

Czy warto pozycjonować stronę poza Google?

Jak wygląda sytuacja „konkurentów” Google? Bing, czyli wyszukiwarka od Microsoftu, może pochwalić się (w zależności od rynku) najwyżej kilkuprocentowymi udziałami. Nie pomaga tutaj zatem nawet oferowanie jej jako domyślnej wyszukiwarki w przeglądarce Internet Explorer/Edge. Jeszcze mniejsze udziały notuje Yahoo. Jedynie chińskie Baidu i rosyjski Yandex mogą pochwalić się wygraną z Google na swoich rynkach. Oczywiście nie wiąże się to z przewagą technologiczną obu wyszukiwarek, a jedynie z decyzjami politycznymi.
Wnioski nasuwają się zatem same. Obecna pozycja wyszukiwarki Google jest tak silna, że zupełnie nieuzasadnione jest kierowanie środków na pozycjonowanie w innych wyszukiwarkach. Pokrycie polskiego rynku online na poziomie 98% nie pozostawia wątpliwości – Google może bezkarnie uchodzić za synonim wyszukiwarki internetowej (a użytkownicy mogą spokojnie mówić o „wyguglowaniu” jakiejś rzeczy). Niesie to ze sobą oczywiste konsekwencje – jeżeli nasza strona nie pojawi się w czołówce wyników wyszukiwania, dramatycznie zmniejszamy swoją widoczność w sieci i ograniczamy możliwość dotarcia do klientów. Warto zatem współpracować z profesjonalistami z branży SEO, którzy dysponują wiedzą i doświadczeniem niezbędnym do przeprowadzenia skutecznych działań pozycjonujących w wyszukiwarce Google.

Źródła:
gs.statcounter.com
www.statista.com
Google