Niezwykle dynamiczny rozwój internetu na nowo zdefiniował sposób prowadzenia biznesu w wielu branżach. Sprzedawcy zyskali niemal nieograniczoną przestrzeń do prezentowania oferty i dokonywania transakcji. Konsumenci mogą z kolei przebierać w morzu ofert i z łatwością porównywać produkty i usługi dostępne na rynku. Nic zatem dziwnego, że rynek e-commerce rośnie w naszym kraju bardzo dynamicznie. Według szacunków Bisnode jego wartość już w 2016 roku sięgała nawet 40 mld złotych, a liczba aktywnie działających sklepów internetowych przekracza 20 tysięcy.
Polski rynek sprzedaży internetowej cały czas ma spory potencjał do dalszego wzrostu. Wystarczy spojrzeć na najnowsze dane zaprezentowane przez firmę badawczą Gemius (raport E-commerce w Polsce 2017). Liczba internautów nad Wisłą sięga 26,5 mln, z czego trochę ponad połowa robiła kiedykolwiek zakupy w sieci. Przedsiębiorcy działający w internecie muszą zatem walczyć zarówno o obecnych, jak i przyszłych klientów.
Sprzedaż produktów przez Internet nie jest specjalnie skomplikowanym procesem, jednak przedsiębiorca musi zdecydować, czy będzie ograniczał się do handlu na przykład na największej platformie e-commerce w naszym kraju (Allegro), czy zdecyduje się na założenie własnego sklepu online. Największą zaletą sprzedaży w serwisie Allegro jest łatwość dotarcia do ogromnej bazy klientów, którą serwis konsekwentnie buduje od wielu lat. Nie dziwi już zatem obecność wielu dużych i małych firm oferujących swoje produkty na aukcjach. Serwis za swoje usługi pobiera jednak często niemałe opłaty i prowizje od sprzedaży, co w wielu przypadkach może znacząco obniżyć rentowność biznesu.
W takiej sytuacji warto rozważyć założenie własnego sklepu internetowego. Na rynku dostępnych jest wiele platform, które można wykorzystać w tym celu. Znajdziemy wśród nich gotowe i proste we wdrożeniu rozwiązania, jak i bardzo rozbudowane projekty szyte na miarę. Własny sklep internetowy zdecydowanie ułatwia wyróżnienie swojej oferty, stworzenie profesjonalnej obsługi klienta i dostosowanie parametrów do specyfiki prowadzonej działalności.
Sklepy internetowe oparte są na specjalnym oprogramowaniu, które pozwala na prezentowanie oferty, składanie zamówień, obsługę płatności itp. Z jednej strony zapewnia to przejrzysty proces zakupu dla klienta, z drugiej zaś pozwala zarządzać sklepem za pomocą dedykowanego panelu administracyjnego. Sklepy internetowe w Polsce opierają się na najróżniejszych platformach. Możemy wśród nich wyróżnić rozwiązania darmowe, czyli oprogramowanie open-source do zainstalowania na serwerze, a także wersje płatne sprzedawane na zasadzie dostępu do usługi (SaaS) lub jednorazowej opłaty licencyjnej (wiele popularnych platform oferuje obecnie swoje produkty w obu wersjach). Korporacje z potężnym budżetem mogą również pokusić się o wdrożenie platformy dedykowanej.
Własny sklep internetowy w modelu SaaS (Software as a Service) to bardzo popularne rozwiązanie wśród osób szukających prostej drogi do otwarcia sklepu w sieci. Gotowe oprogramowanie jest dostępne w zasadzie „od ręki” – otrzymujemy dostęp do w pełni funkcjonalnej platformy, za którą płacimy abonament. Wszystkie kwestie techniczne (utrzymanie serwisu na serwerze, wsparcie IT itp.) leżą po stronie usługodawcy. Z drugiej strony oznacza to także, że jesteśmy ograniczeni do funkcjonalności oferowanej w ramach danej platformy. Jest to rozwiązanie szczególnie popularne wśród przedsiębiorców stawiających pierwsze kroki w świecie e-commerce.
Shoper – Jedna z popularniejszych platform do obsługi sklepu internetowego. Zapewnia rozbudowany zestaw funkcji i integrację z popularnymi usługami, np. Allegro. Wysokość miesięcznej opłaty abonamentowej w okresach promocyjnych nie przekracza 40 zł.
SOTE – Oprogramowanie doceniane za przejrzystą i atrakcyjną szatę graficzną. Dodatkowym atutem jest dostępność 12 wersji językowych i narzędzi ułatwiających sprzedaż międzynarodową.
Shoplo – System stawiający na łatwość konfiguracji (dzięki gotowym szablonom do wykorzystania). Dzięki rozbudowanej bazie dodatków łatwo można poszerzyć funkcjonalność sklepu i zintegrować go z innymi usługami internetowymi.
Oprogramowanie do sklepów internetowych rozpowszechniane jest również za darmo, na zasadach otwartego kodu źródłowego (open-source). Oznacza to, że wybrane platfromy możemy zainstalować samodzielnie na serwerze. Pozwala to na znaczne dostosowanie sklepu do własnych potrzeb. Dodatkowym atutem jest ogromna baza wtyczek rozszerzających funkcjonalność o kolejne moduły i dodatkowe narzędzia (w przeciwieństwie do kodu samego sklepu, wiele z nich nie jest jednak dostępnych za darmo).
PrestaShop – jedno z najpopularniejszych darmowych rozwiązań do obsługi sklepu internetowego na świecie. Wyróżnia się intuicyjną obsługą i stale powiększaną bazą rozszerzeń, które pozwalają szybko dodać do sklepu nowe funkcje.
WooCommerce – dodatek do platformy WordPress umożliwiający stworzenie sklepu internetowego za darmo.
Na rynku dostępne jest także oprogramowanie do sklepów internetowych tworzone od zera przez producenta. Wystarczy kupić licencję na określony czas – możemy wówczas zainstalować wybrany e-sklep na serwerze. Platformy tego typu charakteryzują się bogatą funkcjonalnością i integracją z wieloma dodatkowymi systemami (księgowymi, aukcyjnymi, social media itp.).
cStore – Profesjonalne oprogramowanie do obsługi sklepu online. Sporym atutem są szerokie możliwości integracji z popularnymi systemami magazynowymi (Subiekt GT, Optima itp.).
SellSmart – Popularne rozwiązanie licencyjne. Wyróżnia się sporymi możliwościami integracyjnymi i oferuje pakiety z profesjonalnym przygotowaniem indywidualnej oprawy graficznej dla sklepu.
Nieustanny rozwój globalnej sieci sprawia, że przedsiębiorcy nie mają wyjścia – prędzej czy później, większość z nich stanie przed koniecznością rozpoczęcia sprzedaży w Internecie. Na szczęście dostępne na rynku rozwiązania są na tyle różnorodne, że bez trudu można znaleźć usługę, dzięki której sklep internetowy będzie idealnie dopasowany do potrzeb firmy.
Źródła:
raport E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska
https://www.bisnode.pl/wiedza/newsy-artykuly/raport-bisnode-nt-ecommerce-w-polsce-2016/
Biblia e-biznesu 2. Nowy Testament, Maciej Dutko